Verktyg för digitala möten

Sidan uppdaterades: 6 augusti 2024

Här finns tips på och instruktioner för olika verktyg som går att använda för att genomföra större och mindre möten och samtal digitalt.

Microsoft Teams

RF-SISU Västerbotten använder till vardags Microsoft Teams som digitalt mötesverktyg. Därför är ett enkelt alternativ till ett fysiskt möte med din idrottskonsulent ett Teamsmöte. När du bokat in en tid för möte får du en länk till mötet via ett mail från idrottskonsulenten och kan då via länken ansluta till mötet genom din webbläsare (Obs! Fungerar endast i Google Crome och Microsoft Edge). Om du har tillgång till Office365 kan du ansluta till Teamsmötet via din kalender eller Teams-applikationen.

Vill ni i din förening själva använda Microsoft Teams som digitalt mötesverktyg finns en gratisversion med Teams basfunktioner. Gratisversionen ger möjlighet till både små och större digitala möten och erbjuder funktioner som video, skärmdelning och textbaserade konversationer i form av chattmeddelanden och inlägg i olika flöden. Upp till 250 enheter kan delta samtidigt i mötet och det finns ingen begränsning för samtalets/mötets längd. I Teams kan föreningen också samarbeta kring filer i Microsofts onlineversion av Word, PowerPoint och Excel, och ha en gemensam fillagring.

Manualer och instruktioner
Här hittar du:

Zoom

Zoom är en videoplattform som används av bland annat många universitet för distansundervisning. Här kan deltagarna begära ordet och visa vad de tycker genom att digitalt räcka upp handen eller göra tummen upp. Det kan vara praktiskt när det ska röstas om beslut på till exempel ett styrelsemöte. En annan användbar funktion i Zoom är det under videomötet går att skapa digitala “bikupor”, det vill säga dela in deltagarna i mindre grupper som kan föra en egen diskussion och sedan återgå till det stora mötet, för att exempelvis ta ett beslut.

I gratisversionen av Zoom finns begränsningen att ett samtal med tre eller fler deltagare max kan pågå i 40 minuter och max 100 enheter kan vara uppkopplade.

Manualer och instruktioner
Här hittar du:


Skype

Skype är precis som Teams en produkt från Microsoft. Funktionerna är lite mer avskalade än i Teams och är helt gratis att använda. Utöver möjlighet till videosamtal finns bland annat även möjlighet att skicka chattmeddelanden, dela filer med andra, spela in möten samt dela skärm. I ett samtal på Skype kan det vara max 50 enheter uppkopplade samtidigt.

Manualer och instruktioner
Här hittar du:

CISCO Webex

Mötesverktyget CISCO Webex finns som gratisversion med obegränsad mängd och längd på samtal och upp till 100 enheter kan vara anslutna till mötet samtidigt. Funktioner finns bland annat för deltagare att digitalt “räcka upp handen”, skicka meddelanden till varandra, göra omröstningar samt dela skärm. Detta verktyg passar bra både i mindre och större möten som exempelvis årsmöten. Det går dock inte att genomföra slutna omröstningar. För det behövs vid behov en kompletterande lösning.

Manualer och instruktioner
Här hittar du:

Cisco Webex webbplats.

En film på engelska som beskriver funktionerna i CISCO Webex.

Messenger, WhatsApp, Google Hangout/Meet

Om din föreningsstyrelse, arbetsgrupp, ledarteam eller liknande konstellation redan kommunicerar på en plattform, tipsar vi er att kolla upp om det finns möjlighet till digitalt möte i det verktyg som ni redan använder, för att göra det så enkelt som möjligt. Det går till exempel att ringa videosamtal med Messenger, WhatsApp och Google Hangout.

Hjälp att komma igång

Behöver din förening ha hjälp och stöd för att komma igång med digitala möten, kontakta din idrottskonsulent.

Sidan publicerades: 1 november 2022