Finnkampen ett bra exempel på lyckad evenemangssamverkan
Ett gott samarbete mellan Innebandyförbundet, Luleå Kommun och RF-SISU Norrbotten bäddade för den succé som Finnkampen i innebandy blev. – Det är lite av en framgångssaga. Ska vi lyckas dra stora evenemang till Norrbotten krävs det att vi samverkar, säger Elisabeth Lindström, RF-SISU Norrbotten.
Sidan uppdaterades: 13 januari 2025
Det var under ett besök i Österstund på Riksidrottsförbundets årliga ”Mötesplats Idrott och destination” som idén föddes om att vinna hem Finnkampen i innebandy till Luleå.
– Mötesplatsen är till för att ge specialidrottsförbunden och destinationerna möjlighet att hitta varandra. Svenska Innebandyförbundet sökte efter en värdstad till den årliga och prestigefyllda landslagskampen mellan Sverige och Finland och Luleå kommun såg möjligheterna att erbjuda det idrotten efterfrågade, säger Elisabeth Lindström, RF-SISU Norrbotten, som funnits med hela vägen som en stöttepelare och brygga mellan idrotten och kommunen.
Väl hemma i Norrbotten igen startade arbetet med att ro hem arrangemanget till Luleå, i konkurrens med andra orter. Elisabeth tog kontakt med Norrbottens Innebandyförbund för att få med dem på tåget som lokal arrangör.
– Vår första reaktion var nej, det finns ju inga halltider, men med kommunen i ryggen övervanns det hindret, säger Conny Björnfot, ordförande i Norrbottens Innebandyförbund och fortsätter:
– Det krävs kunskap för att anordna ett så här stort evenemang och vi hade ju aldrig anordnat något liknande. RF-SISU Norrbotten bidrog med värdefull kompetens kring funktionärsutbildningar, värdskap och annat som krävs för att ett arrangemang ska bli lyckat. Det var en trygghet att RF-SISU fanns med och stöttade längs vägen, det gjorde att vi vågade satsa.
Norrbottens Innebandyförbund och Luleå Kommun lämnade gemensamt in en ansökan till Svenska Innebandyförbundet om att få arrangera Finnkampen 2024, då det var damlandslagens tur att drabba samman.
– Ansökan är en slags budgivning där Luleå visar upp sina förutsättningar kring arenor, hotell, transporter, logistik, restauranger och mycket annat. I ansökan lyfte vi också fram det som är unikt med Luleå och Norrbotten, bland annat vår närhet och relation till Finland och minoritetsspråken som gör att många norrbottningar talar och förstår finska, säger Birgit Lind, säljansvarig för nationella och internationella evenemang på Luleå Kommuns evenemangsservice.
Norrbottens Innebandyförbund sökte och fick ekonomiskt stöd ur Luleå kommuns evenemangspott.
– Kommunen tittar på vad arrangemanget ger Luleå. Det ska stärka Luleås platsvarumärke, vara bra för besöksnäringen och i Finnkampens fall kan pluseffekten bli att fler barn vill börja idrotta. Luleå vill synas och ge människor en positiv bild av hur det är att besöka, eller bo och leva här, säger Birgit Lind.
Innebandyförbundet är nöjd med utfallet.
– Finnkampen har betytt mycket för innebandyn, det gav eko i media både före, under och efter arrangemanget. Vi har haft det lite tungt på flicksidan ett tag, men nu ser vi ett uppsving i intresset och att det startas upp nya flicklag i länet. Det var kids överallt när landslagspelarna skrev autografer, säger en glad Conny Björnfot.
Även Luleå kommun upplever att de fått valuta för satsningen.
– När spelartrupperna pratar positivt om Luleå och sprider vackra bilder från solnedgången i Norra Hamn i sociala media, bor bra och äter gott så har det större betydelse än vad man tror för vårt platsvarumärke. Och turistekonomiskt handlar det om mer än 600 gästnätter, säger Birgit Lind.
Utöver matcherna anordnades en del kringaktiviteter, flera i inkluderingens tecken. Fritidsbanken, som lånar ut sport- och fritidsutrustning gratis, fanns på plats. Vilda Kids delade ut ett 50-tal gratisbiljetter och anordnade skattjakter. Till sargvakter anlitades spelare från Luleå Parasportförening.
– Från RF-SISU Norrbottens sida har vi tillsammans med bland annat Region Norrbotten de senaste åren jobbat för att det ska finns en regional strategi för evenemang som aktörer i hela länet kan samlas kring. Sagan om Finnkampen är ett gott exempel på den kraft som frigörs när vi samverkar med varandra och drar nytta av varandras kompetenser, säger Elisabeth Lindström nöjt.
Conny Björnfot och Birgit Lind håller med.
– Det har varit lärorikt. Vi har fått bättre förståelse för varandras förutsättningar. Vi stärker varandra när vi krokar arm i stället för att jobba var och en för sig. Vi är stolta över det vi åstadkommit och är glada över att vi fått så mycket positiv respons.
– Nu är vi sugna på mer. Vi kan tänka oss att ansöka om Finnkampen igen och EFT Euro Floorball Tour, som är ett större internationellt evenemang, lockar också, säger duon från Norrbottens Innebandyförbund och Luleå kommun om framtida samverkansplaner.
Sidan publicerades: 7 januari 2025
Kontakt
Helene Johansson
Verksamhetschef
Ansvarig för verksamhetsområde Intressepolitik och kommunikation.
Kontakt
Elisabeth Lindström
Administratör
Folkbildningsadministration
LOK-stöd
Stipendier och utmärkelser