Forssaängsskolans rörelsestruktur lyfter hela skolan
Sidan uppdaterades: 28 november 2024
Forssaängsskolan i Borlänge har sett klara förbättringar efter några år med RF-SISU Dalarnas Rörelsesatsning i skolan. Tydlig struktur har ökat både måluppfyllelse, trygghet och delaktighet.
Det var perfekt timing när Forssaängskolan i Borlänge gick med i RF-SISU Dalarnas Rörelsesatsning för drygt två år sedan. Skolan hade redan planerat att öka arbetet med rörelse och fick nu en välbehövlig skjuts. Personalen såg fördelarna direkt och engagemanget bland samtliga på skolan var naturligt och blev en framgångsfaktor:
- Just att vi fick hjälp med struktur och en plan för hur vi skulle gå vidare med rörelsearbetet underlättade för oss. Det är så glädjande hur lugnt och tryggt det känns för alla på skolan, säger rektor Anette Markström och biträdande rektor Håkan Tunander.
- Nu är varje moment av skoldagen välplanerat och vi är övertygade om att tydligheten gjort att måluppfyllelsen ökat bland eleverna, fortsätter Forssaängskolans skolledare unisont.
Kan ni alltså koppla ökade studieresultat till
RF-SISU Dalarnas rörelsesatsning?
- Vår måluppfyllelse har ökat senaste åren och det har att göra med att vi arbetat med struktur, trygghet och studiero, ökat elevernas delaktighet och utvecklat undervisningen. Rörelsesatsningen har bidragit med att vi fått mer struktur på rastverksamheten vilket har fört med sig att rasterna mer ses som planerade lektioner, säger Anette och Håkan.
- Förståelsen för vår verksamhet på rasterna har ökat på skolan. Lärarna förstår att fritids behöver planera, förbereda och plocka ihop. Det vi gör ses mer som ett lektionspass än att vi vaktar barn. Vi har även fått en större bank av aktiviteter, kommenterar fritidspedagogerna på skolan.
Nu finns det organiserade aktiviteter varje dag och tydliga scheman för att förenkla planeringen. Vidare finns det en populär rastbod att utgå från där eleverna känner sig trygga. Framför allt bland de äldre barnen såg skolledarna effekt direkt i form av ökad trygghet och färre incidenter.
Delaktighet från lärarpedagogerna är viktigt för att rörelsesatsningen ska genomsyra hela verksamheten, och personalen har märkt av förbättringarna. Även förståelse för behovet av rörelsepauser under lektionstid har ökat och genomförs nu av lärarpedagogerna.
- Vi började i liten skala men var tydliga från början att få med alla delar av vår verksamhet i rörelsearbetet, så alla blir delaktiga och kan driva satsningen framåt tillsammans. Det kan ta tid att se effekterna, så tipset är att ha tålamod och hålla i, säger Anette och Håkan.
- Det blev också stor förbättring när vi skruvade om schemat i samband med lunchen. Nu har vi lagt in en lektion mellan lunch och den långa rasten vilket gjort att det är lugnare när eleverna går ut på rast. Eleverna hinner också äta i lugn och ro och slänger inte i sig maten som det var tidigare, säger rektorerna vidare.
Forssaängskolans skolledare berättar också att lärarpedagogerna håller i rörelseaktiviteter med sin klass en gång i veckan. Det gör att pedagogerna får en ökad förståelse för vikten av rörelse och bättre relation med sina elever. Nästa steg för skolan är att öka antal elevledda aktiviteter och utöka samarbetet med idrottsföreningar i området.
Text: Tobias Hedwall, RF-SISU Dalarna
Sidan publicerades: 28 november 2024