Hoppa till sidans innehåll

Övningsbank

  • Uppdaterad: 22 NOV 2018 09:13

I dagsläget är det välkänt att en allsidig, lekfull och åldersanpassad fysisk aktivitet är en absolut nödvändig förutsättning för barns fysiska, psykiska och sociala utveckling.

Fysisk träning för barn är ett spännande och dynamiskt kunskapsområde som utvecklas i snabb takt, ämnetär väl beforskat samtidigt som mängden vetenskapliga fakta fortsätter att öka. Men fysisk träning för barn och ungdomar är också ett område där myter och ingrodda begrepp under en lång tid fått regera. 

Barns och ungdomars utveckling är en icke linjär process med omväxlande perioder av snabb och långsam tillväxt där olika organ och organsystem utvecklas i olika takt. Detta gör att förutsättningarna att ta till sig olika typer av träning varierar kraftigt under en individs utveckling. 

 
ÅFT övningsvideos
Sök det du vill under rubrikerna; Styrka, Snabbhet, Koordination & Rörlighet. Observera att detta bara är ett fåtal exempel på övningar, det finns naturligtvis massor av andra superövningar att hitta. Utveckla själv din övningsbank, eller varför inte låta barnen och ungdomarna själva skapa kreativa övningar, med dig som professionellt stöd!

 

Den fysiska träningen i BoU-idrott har tre tydliga huvudsyften:

1. Vara stimulerande, utmanande och lustfylld

2. Verka skadepreventivt

3. Utveckla kapacitet 

Synsättet på BoU-träning är viktigt. Se barn och ungdomar som just barn och ungdomar i första hand, idrottare i andra hand och ishockey/fotboll eller andra specialidrottare i sista hand. Vi tränare utvecklar alltså idrottsindivider och inte specialidrottare.Detta gäller i särskilt hög grad när vi pratar om prepubertala barn men även senare i de allra flesta idrotter. Utifrån detta perspektiv ska vi alltså erbjuda träning som utvecklar samtliga fysiska kvalitéer (utifrån kunskapen om barns åldersanpassade mottaglighetsålder) för att ge dem bästa möjliga bas för ett fortsatt skadefritt idrottande.

Forskning visar att barn rör sig i snitt endast mellan 15-30 minuter av en träningstimme. Resterande tid är väntan på instruktioner, köer, vattenpauser, uppstart och avslut. Var därför medveten om att ha ett tillräckligt högt tempo på träningen. Gör en effektiv planering och jobba med korta instruktioner så skapas mycket tid till bra och rolig rörelse! 

Stort lycka till! 

Joakim Svedberg 

Projektansvarig ÅFT

SISU Idrottsutbildarna Västernorrland 

Skribent: Oscar Moss
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
SISU Idrottsutbildarna Västernorrland
Box 890
851 24 Sundsvall

Kontakt:
Tel: 0104764900
E-post: This is a mailto link

Se all info