Hoppa till sidans innehåll

Rekrytering – dagens eldsjälar ser annorlunda ut än förr

2017-04-12 15:28
Föreningen lever mellan två olika världar, det gamla sättet att driva en förening och det nya, framtidens förening. Idrottskonsulenten Lisbet Olofsson ger sin syn på ett alltid lika aktuellt ämne – rekrytering.
  • Uppdaterad: 2018-08-27 11:23

– Det krävs förståelse mellan de äldre i föreningen och de nya. De äldre som suttit länge i styrelsen och som inte vill och inte tror sig kunna stiga ned för att lämna plats för någon annan. De har varit med länge, sett olika projekt födas och dödas, det som inte fungerat mot det som fungerade.

Många föreningar uppger att det är omöjligt att hitta nya styrelsemedlemmar och ledare. Det är den enskilt största frågan inom idrotten. Alltför många föreningar tar upp rekryteringen som en ibland helt omöjlig uppgift. Det lyfts i olika sammanhang och många är bekymrade. 

Följdfrågan om vad föreningen aktivt har gjort för att hitta nya möts ofta med tystnad och svaret blir sedan att andra inte har tid. När följdfrågan kommer hur man vet det så blir det tyst igen. För många lever med vald sanning och tar för givet att andra inte tid att engagera sig.

Fler som engagerar sig idag
Idag engagerar sig faktiskt fler än förr men vi märker inte det. För dagens eldsjälar ser annorlunda ut än förr. Vi har fyllt dagarna till bristningsgränsen, men dessutom flyttar vi mer och engagerar oss i kortare perioder. Just det korta engagemanget gör att föreningars medlemmar byts ut fortare än förr. Det krävs en valberedning som hela tiden är på tå och ser möjligheter hos människor i närheten. 

Titta på omvärlden
Forskningen brukar prata om att vi består av fyra olika generationer som idag är aktiva, dvs under 70 år. Om vi leker med tanken att föreningen består av 2 personer från varje generation så är det enklare att förstå att det uppstår utmaningar.

Babyboomers 
(födda 46 – 64, dvs är 52 – 70 år idag)

  • Lagspelare
  • Jobbar långa dagar
  • Serviceinriktade
  • Värderar status
  • Vill bli sedda
  • Vill ha kontroll
  • Första materialistiska generationen
  • 14% finns på Sociala medier

De är 2,4 miljoner personer

Värdeord: Mini-modet, bikini, folkabubbla, beatles-frisyr, p-piller & second hand

Generation X
(födda 65 – 77, dvs är 39 – 51 år idag)

  • Självständiga ensamvargar
  • Prioriterar frihet och balans i livet
  • Ifråsätter hierarkier
  • Vill ha öppen dialog med alla
  • Analyserande
  • Gillar Internet
  • 48% finns på Sociala medier

De är 2,3 miljoner personer

Värdeord: Spraylugg, kobra-telefon, benvärmare, axelvaddar, flourtant & platsmycken

Generation Y
(födda 78 – 94, dvs är 22 – 38 år)

  • Uppväxta med teknik
  • Sociala
  • Värdesätter popularitet
  • Vill ha flera karriärer under yrkeslivet
  • Positiva
  • Ifrågasättande
  • Finns överallt på Sociala medier
  • Över 80% googlar fler gånger per dag

De är 2,6 miljoner personer

Värdeord: Tamagotchi, pojkband, mobiltelefon, buffalo-skor, gameboy & chinos

Generation Z            
(födda 94 -, dvs x – 21 år idag)

  • Ständigt uppkopplade och gör flera saker samtidigt
  • Digitala infödingar
  • Bearbetar information snabbt
  • Svåra att ”hålla kvar…”
  • Måna om rykte och privatliv
  • Värdesätter balans mellan arbete och privatliv

De är 2,2 miljoner personer

Värdeord: Smartphone, Ipad, trucker-keps & bärbar dator    

När en förening behöver ledare till ett evenemang och de tillfrågade svarar att de inte vet vad de gör den dagen, men kommer om det inte är något annat på gång, kan förklaringen finnas i vilken generation de tillhör. Så den största frågan för föreningen är hur de hittar ett arbetssätt som säkerställer att ha så mycket is i magen att de litar på medlemmarna och att de ställer upp. 

Det är t.ex. onödigt att oroa sig för tekniken om man utser en arbetsgrupp med deltagare från från y- och z-generationen, som endast jobbar med teknik, sociala medier och endast i kortare perioder.  Det man bör fundera över är hur många från den äldre generationen som tvivlar på det nya sättet att driva föreningen och som inte tror på ny teknik, nya sätt att bedriva mötet (Skype) etc.

Rekrytering till styrelsen – gör en platsannons
Innan man gör en platsannons behöver styrelsen göra ett jobb där man synliggör vad alla i styrelsen faktiskt gör. Det brukar sluta med att uppgifter omfördelas antigen på fler personer eller att man helt enkelt slutar göra vissa saker. Då får föreningen fram ett underlag på vad som ska göras och vad man behöver för poster eller arbetsgrupper.

Det är bra att göra en ”platsannons”. Berätta vad posten innebär, vilka moment ska utföras, vilka befogenheter har man. Viktigt att lyfta det positiva. ”Gillar du att påverka och ge valmöjligheter. Vill du verka i en miljö som ger personlig utveckling och ger dig utmaningar att genomföra så det blir skillnad. Vill du vara en del i något större som verkligen ger mening till uppdraget. Då behöver vi dig!”

Nästa steg är vad finns idag som hjälper till att underlätta för detta jobb. Exempelvis en erfaren kanslist och det ekonomiska systemet som gör det mycket smidigare för en ny kassör.

Hur långt är uppdraget? I första hand och om önskemål finns en längre tid enligt överenskommelse.

Vem kan motstå en sådan delikat, spännande, utmanande och utvecklande utmaning?

Valberedningen
Underlätta för valberedningen genom att ge dem underlaget. A och O är tydlighet och hur man framför sin förfrågan. Knyt upp frågan med personens kunskap, kompetens eller erfarenhet som gör att man vill fråga henne/honom. Varför vill föreningen ha just dig på denna post.

Mentor-, lärling eller faddersystem
Funktionen är enkel, alla posterna får en lärling som går parallellt och lär sig hur t ex ordförandeposten är. Efter en viss bestämd tid så byter man plats och man upprättar ett kontrakt. Det innebär att den som lärt upp aldrig får lägga sig i den andres jobb om inte hen frågar. Detta innebär att kunskapen behålls inom föreningen, att den första ordföranden inte försvinner ur föreningen utan finns med som vice under en tid och sedan kanske stiger ned som ledamot, leder en annan arbetsgrupp etc.

Ni där ute, börja med att göra en rekryteringsplan. Ta hjälp av din Idrottskonsulent hos SISU Idrottsutbildarna!

Skribent: Lisbet Olofsson
Epost: This is a mailto link

 

Postadress:
SISU Idrottsutbildarna Västerbotten
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress:
Kungsgatan 89
903 31 Umeå

Kontakt:
Tel: 090-695 56 00
E-post: This is a mailto link