Hoppa till sidans innehåll

Medvetet kompetent eller omedvetet inkompetent?

15 MAR 2019 15:49
Har du någon gång känt att du vet allt som finns att veta? Det kan i så fall kan betyda att du är väldigt kunnig inom ett område, men det pekar ofta på motsatsen. Att du helt enkelt vet för lite för att förstå hur okunnig du faktiskt är.
  • Skapad: 15 MAR 2019 15:49

Lärgrupp, bildning, utbildning eller inbillning 

Bildning och utbildning har en central roll inom idrotten. Det är genom utveckling av kompetens och kunskap som vi blir bättre, både som utövare och som ledare. Det är genom utbildning och bildning vi utvecklar våra verksamheter och idrotter. Något som ibland kan stå i vägen för både vår egen kompetensutveckling och föreningens utvecklingsarbete är förmågan att förstå vad vi vet och vad vi inte vet.
 
Ju mer vi lär oss desto mer förstår vi hur lite vi kan 

Omedveten inkompetens: Ett vanligt tillstånd som brukar betecknas som att man är ”Lyckligt omedveten”, vi tror helt enkelt att vi har kompetens. Detta är ett tillstånd som vi kan tillbringa väldigt lång tid i eftersom vi är nöjda med situationen. Det här är inget bra läge för utvecklingJag inbillar mig att jag både kan och vet. 

Jag har spelat rugby i flera år och vet precis hur träningen bör se ut 

Medveten inkompetens: En ödmjuk inställning till att man faktiskt inte kan det man trodde att man kunde. När man blir medveten om det så kan det lätt bli en chockartad upplevelse.  

Jag har kört bil i många årmånga mil och känner mig erfaren men vid träning på halkbana blir jag snabbt varse om min inkompetens vid körning på isig väg. Den insikten gör att jag känner att jag behöver träna mer.  

Medveten kompetens: Kommer sig av ett målmedvetet lärande, ett nötande tills man faktiskt vet vad man pratar om och känner att man kan sin sak. Upplevelsen av medveten kompetens är ofta en kick och en stark motivation till att bli ännu bättre. Att vara medveten om sin egen kompetens är en svår konst. De flesta underskattar eller överskattar sin egen förmåga å det grövsta och speciellt de som överskattar får ofta en obehaglig upplevelse när de hamnar i föregående status; medveten inkompetens.  

Omedveten kompetens: I det här läget är man så kompetent att man inte vet om det, kunskaperna sitter så djupt att de kommer fram utan ansträngning, ”ryggmärgskunskap”. En person som är omedvetet kompetent kan ofta hamna i ett läge där de tror att de är medvetet inkompetenta vilket kan motivera till ytterligare lärande.  

Så, vad kan man som aktiv inom idrotten göra för att förflytta sig själv och sin förening högre upp i kompetenshierarkin och undvika omedveten eller medveten inkompetens? Idrotten har några verktyg. 

Utbildning och bildning 

Utbildning är att bra sätt att ta första steget från omedveten inkompetens. Man tillåts konsumera och tar in ny fakta, nya modeller och lära sig nya färdigheterMan får chans att lära sig saker som man inte visste att man ville veta och prova på sådant man inte visste att man inte kunde. Utbildning bör i bästa fall följas av fortsatt bildningdär man jobbar igenom den fråga eller de frågor utbildningen har behandlat. Stöter och blöter, kritiskt granskar, tappar fokus, spårar ur för att återkomma till ursprunget, blir berörd på olika sätt, kan med känslan förstå, vränga runt formuleringar till dess att man efter någon vecka, några månader, har förankrat budskapet i kroppen med både känsla och förstånd. Processen behöver även delas bland och med ledare och föräldrar för att föreningen ska kunna dra nytta av de nya kunskaperna. För detta ändamål är lärgruppen en bra metod. 

Lärgrupp 

Det är under samtalen det magiska händer, tillsammans med andra startar utveckling av det vi lärt oss och bidrar till att vi känner oss med i ett större sammanhang. Vi skapar olika möjligheter till kreativa lösningar när det gäller hur föreningen blir mer attraktiv, fångar upp olika sorters engagemang, utvecklar både ledare som aktiva, skapar enkla rörelsetillfällen för alla åldrar, kön och etnicitet och inkluderar människor som vill bidra med vad de kan. Ett vanligt sätt att göra detta inom idrotten är genom den så kallade “lärgruppen”, där en mindre grupp människor träffas regelbundet för att tillsammans lära sig av varandra. Lärande sker med utgångspunkt från ett material, som kan vara en bok, film, tidningsartikel, webb eller annat samtalsunderlag som bidrar till ökad kunskap. 

Träning

Den tid som sedan används för att testa och prova fysiskt - träningen - är grunden i föreningen. Att träna, utvecklas i den takt som var och en behöver, skapa glädje, trygghet, gemenskap och kämpaglöd. Det resulterar att deltagarna vill återkomma, bli utmanad i en trygg miljö där det finns utrymme att få försöka, försöka igen tills man behärskar övningen eller momentet. 

Träningen genererar även den resurs tillbaka till föreningen – LOK-Stöd 

Skribent: Rikard Höög
Epost: Adressen Gömd

 

Postadress:
SISU Idrottsutbildarna Västerbotten
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress:
Kungsgatan 89
903 31 Umeå

Kontakt:
Tel: 0906955600
E-post: This is a mailto link