Hoppa till sidans innehåll

Rörelserikedom – för ett livslångt idrottande

2017-11-29 15:11

Unga rör sig allt mindre och redan i tioårsåldern börjar barn lägga av med sin föreningsidrott. Det medför sämre rörelserikedom – ett nytt begrepp som handlar om förberedande rörelser som barn behöver kunna för att senare kunna utvecklas vidare i olika idrotter.
  • Uppdaterad: 2017-11-29 15:11

Fredrik Holmgren, sakkunnig inom barn- och ungdomsidrott, berättar att statistiken visar att barn och unga slutar med sina idrotter allt tidigare. Ensidighet och en alltför tidig specialisering är viktiga faktorer – många barn börjar välja idrott när de är fem år. Utslagning och föräldrapress eller upplevelsen av inte vara tillräckligt duktig är andra faktorer och statistiken visar på att man lämnar idrotten vid 10,5 års ålder.

För att få fler barn att tycka idrott och rörelser är roligt måste idrottsföreningarnas mål och syften bli tydligare. Idrottens målsättning är att alla ska kunna vara med hela livet vilket skapar nya frågor och utmaningar.

– Om man som 14-åring är sugen på att testa ishockey eller gymnastik – finns det då någonstans att vända sig? Och varför delar vi egentligen upp killar och tjejer i olika lag trots att ingenting skiljer dem åt rent fysiskt före puberteten, säger Fredrik

Rörelserikedom, physical literacy, kan tolkas som fysisk kunnighet i olika rörelser. Att vara rörelserik är inte samma sak som att vara vältränad utom om att kunna använda kroppen på många olika sätt. Rörelserikedom kan jämföras med ordförråd och ju fler rörelser du kan behärska desto större rörelseförråd får du. Ett rörelseförråd som underlättar för dig att utföra olika aktiviteter. Träna på att hoppa jämfota, sida till sida, på ett ben, göra kullerbytta, sparka, överarmskast till att springa i fyrkant eller balansera på en bräda ökas rörelseförrådet.

Vinsten blir ännu större när barnen stärks, får självförtroende av att prova och känna sig stolta när de klarar det. Då kan de sporras och lägga till ett moment vilket skapar en känsla av frihet, lycka, gemenskap och självförtroende.

Är det bara barn- och ungdomar som bör vara rörelserika frågar vi Fredrik som ler stort och utbrister:

– Alla, i alla åldrar bör träna på olika rörelser i olika riktningar. Tänk bara på hur vi går på is! Vissa av oss ser på isen och registrerar halka, har lärt kroppen att vara mjuk i knäna och hasa fram. Den som inte tränat på det sätter direkt ned foten, halkar och ramlar omkull. Om vi tänker utanför idrotten så behöver vi arbetsföra individer som kroppsligt klarar av att jobba 8 timmar per dag utan att få belastningsskador. Eller att eliminera fallskador för pensionärer genom att bli mer rörelserik. Vi är aldrig för gammla för att lära oss!

Gender Gap
Det finns en stor ojämlikhet i detta där det redan vid 8 års ålder är stora skillnader mellan pojkar och flickor. Mätningar visar detta i Kanada och USA, och att det är troligt att samma ojämlikhet råder i Sverige. Vi lyckas i mindre grad lära ut rörelsekunskapen till flickorna vilket får en negativ spiral i att de inte får kunskapen/kompetens att utföra rörelsen, vilket leder till att de får minskat självförtroende, vilket leder till minskad motivation och lust att utföra det.

Långt fler flickor än pojkar i tidiga tonåren förknippar inte fysisk aktivitet med något som är roligt. Det borde inte vara någon skillnad. 

-------

Läs och filmtips
www.physicalliteracy.ca
Film om rörelserikedom av Change the game

Skribent: Lisbet Olofsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
SISU Idrottsutbildarna Västerbotten
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress:
Kungsgatan 89
903 31 Umeå

Kontakt:
Tel: 010-476 54 00
E-post: This is a mailto link