Hoppa till sidans innehåll

Åldersanpassad träning ökar rörelserikedom och glädje i Vindeln!

2017-12-01 11:20

Lisa Norrman, Vindeln hockey, upptäckte i sitt jobb som sjukgymnast att de barn- och ungdomar som hon kom i kontakt med saknade vissa färdigheter. Barnen kunde t ex inte slå kullerbyttor, hoppa i sidled på ett ben eller balansera. Det medförde att många undanmanöver-rörelser inte fanns automatiskt inlärda. Lösningen? Åldersanpassad fysisk träning!
  • Uppdaterad: 2017-12-06 08:32

Hon lyfte frågan med en gammal kollega som bekräftade hennes farhågor. Kollegan som då utbildade i ÅFT, åldersanpassad fysisk träning, förstärkte hennes slutsatser och hon började utveckla ett koncept som skulle passa Vindelns idrottsföreningar.

– Jag såg att barnen inte kunde slå kullerbyttor, hoppa i sidled på ett ben eller att balansera. Det medför att många undanmanöver-rörelser inte finns automatiskt inlärt och innebär att man lättare skadar sig. Tänk då att man har skridskor på sig och åker ihop med en annan spelare. Istället för att kunna parera, balansera i sidled och snabbt återfå kontroll så åker du i backen. Bättre att snabbt kunna ändra riktning och undvika kollision.

Ökar valmöjligheterna
Lisa ville utveckla rörelserika barn- och ungdomar inom hockeyn men insåg rätt fort att den sortens träning bör erbjudas alla barn- och ungdomar i kommunen.

– Om alla erbjuds, oavsett idrott eller intresse, ger vi fler möjligheter att välja vad de vill göra senare.

– Vi skulle in på barmarksträning med ett 40-tal barn- och ungdomar samt en föräldragrupp. Vi ville erbjuda Off-ice träning under barmarkssäsongen, en öppen ledarledd träning (spontanträning) för alla åldrar och kön. Träningen sker i ishallen när isen är borta. Planen delas in i olika sektioner och avskärmas.

Anpassad efter barn- och ungdomar
Åldersanpassad träning betyder att träningen bedrivs med tanke på barn- och ungdomars utvecklingskurva. I vissa åldrar lämpar sig mer koordinationsträning än kondition eftersom kroppen inte tillgodogör sig konditionsträning och vice versa. Att bygga starka, smidiga och snabba individer kräver att träningen innehåller mängder med enkla men lustfyllda moment. Lägg sedan på att varje individ behöver veta syftet med övning och hur man kan förbättra mig.

Det finns dolda sekundära utmaningar berättar Lisa. Utrustningen är utrymmeskrävande när den inte används och behöver ett rymligt förråd. Grejerna bör stå på flyttningsbara vagnar för att snabbt flyttas ut på plan. Vi har utrustning för boxning, basket, frisbeegolf, inlineåkning. Det är bland annat plymoboxar, olika sorters bollar, kombi- och konhäckar, glidpads och lite annat.

När vi frågar hur utrustningen används stannar hon upp en stund och säger

– Vi som har gått utbildningen som handlar om ÅFT har lite koll men mycket av utrustningen behöver man gå igenom med andra som ska använda dem. Det gäller att veta syftet med övningarna som man kan sätta ihop med all utrustning. Det finns på min ”göra-lista” att göra ett häfte om varje grej och vad man kan göra med den. Och naturligtvis vilket syftet det är.

– Vi vill låna ut vår utrustning till andra. Vilket innebär att de som lånar den bör kunna använda allt och vara trygg i vad man kan göra och varför. Där är vi inte än men vi håller på att jobba på det.

– Vi har faktiskt hyrt bollhallen på söndagar så att det finns fortsatt möjlighet för alla intresserade att träna ÅFT, även de som saknar förening. Vi går över på is med olika grupper under passet. Lisa fortsätter att med glädje och stolthet berätta hur sommaren hade varit.

–  Alla hade möjlighet att träna en gång i veckan med oss. Det har resulterat i att en ung tjej började hockeyskolan. Hon åkte inlines i rinken med klubba och boll och tycket det var kul. Jag vet inte om någon annan förening har fått fler men jag är nöjd bara alla rör på sig och har roligt. Jag brukar fråga vad som är roligast med ÅFT-träning och får bara till svar. ALLT!

– Vi hade lite svårigheter att hitta utrustning till de äldre tonåringarna som ville åka inlines. Vi hade skridskor som funkade, upp till strl 41 men vi hade inte tänkt på att deras kropp kräver större skydd. Vi fick leta i skrymsler och vrår hos hockeyspelarna efter skydd. Så nu har vi ett gäng för dem också. Det finns lite utmaningar i hjälmar också eftersom vissa unga kvinnor har väldigt mycket hår som ska rymmas.

ÅFT-träningen i sommar har varit en succe och Lisa har visioner.
– Vi vill erbjuda andra en chans att prova på den här sortens träning. Vi har påbörjat samarbete med längdskidor och vi funderar på att erbjuda Skytteföreningen och Ridskolan att prova på. Vår önskan är att skapa ett ÅFT-nätverk i Vindeln där vi byter av varandra att hålla i ÅFT-träning. Är vi 10 föreningar så behöver en förening bara hålla i en träning under den perioden.

– En utmaning är att hitta ett bra sätt att involvera föräldrar och andra vuxna. Ett sätt är att de är med och tränar. Eller blir så intresserad av träningsformen att de vill bidra med sin tid och börja leda och träna gruppen. När det inte gäller grenspecifik träning i första hand så kan alla leda gruppen. Då kan vi rekrytera båda nya ledare som barn och ungdomar.

Vi har just nu i dagarna fått frågan från skolan om vi vill köra ÅFT med dem och det känns extra roligt, avslutar Lisa Norrman.

-----

Vill du veta mer om Åldersanpassad Fysik Träning?
Kontakta din Idrottskonsulent

Skribent: Lisbet Olofsson
Epost: This is a mailto link

Postadress:
SISU Idrottsutbildarna Västerbotten
Box 3005
903 02 Umeå

Besöksadress:
Kungsgatan 89
903 31 Umeå

Kontakt:
Tel: 010-476 54 00
E-post: This is a mailto link